Τρόπος ζωής

Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Αυτή είναι η γέφυρα που είχε σχεδιάσει για την Κωνσταντινούπολη

Ένα άγνωστο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Ο δημιουργός του «Βιτρούβιου», της «Μόνα Λίζα» και του «Μυστικού Δείπνου» είχε σχεδιάσει τον 16ο αιώνα μια πέτρινη γέφυρα που θα ένωνε την Κωνσταντινούπολη με τον Γαλατά.

Η γέφυρα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι είχε μήκος 280 μέτρων και αν είχε χτιστεί, θα ήταν η μεγαλύτερη στον κόσμο εκείνη την εποχή και σχεδόν 10πλάσια σε μήκος από τις τυπικές γέφυρες της εποχής.

Θα ήταν όμως και απίστευτα σταθερή όπως διαπίστωσε μηχανικών του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου του ΜΙΤ, που μελέτησε τα σχέδια του Ντα Βίντσι!

Το 1502 ο Σουλτάνος Βαγιαζήτ ο 2ος ζήτησε προτάσεις για μια μακριά γέφυρα και ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι ήταν ανάμεσα σε εκείνους που με επιστολή του παρουσίασε την ιδέα του. Αν και ήδη ήταν πολύ γνωστός καλλιτέχνης και εφευρέτης, δεν πήρε τη δουλειά.

Οι ερευνητές του ΜΙΤ εξέτασαν τα σχέδια του Ντα Βίντσι, φτιάχνοντας σε μικρογραφία ένα ομοίωμα της γέφυρας και παίρνοντας υπόψη τους τα υλικά (βασικά πέτρες) και τον κατασκευαστικό εξοπλισμό που ήταν διαθέσιμα πριν από 500 χρόνια. Επίσης εκτύπωσαν τρισδιάστατα 126 λίθους (μπλοκ), αντιπροσωπευτικούς των χιλιάδων παρόμοιων που θα απαιτούσε μια τέτοια φιλόδοξη κατασκευή.

Η γέφυρα που οραματιζόταν ο Ντα Βίντσι, παρά το τεράστιο μήκος της, ήταν μια ενιαία αψίδα (καμάρα), επίπεδη στην κορυφή της, χωρίς καθόλου υποστυλώματα, αρκετά ψηλή για να περνάνε πλοία από κάτω της.

Οι μηχανικοί του ΜΙΤ εντυπωσιάστηκαν από το ότι -όπως έδειξε και το ομοίωμα τους- η μονότοξη γέφυρα ήταν πολύ σταθερή χάρη στη γεωμετρία της και μόνο.

Τα μόνα υποστηρίγματα σταθεροποίησης ήταν στις δύο άκρες της γέφυρας, πιθανώς επειδή ο Λεονάρντο ντα Βίντσι γνώριζε ότι η περιοχή είναι επιρρεπής σε σεισμούς. Τα πειράματα του ΜΙΤ, με την πρόκληση τεχνητών σεισμών στο ομοίωμα, έδειξαν ότι η γέφυρα άντεξε το ταρακούνημα, εμφανίζοντας μόνο μια μικρή παραμόρφωση.

Είναι άγνωστο πόσο είχε μελετήσει ο Ντα Βίντσι το σχέδιο της γέφυρας ή αν, όπως είπε η επικεφαλής Κάρλι Μπλαστ, «ήταν κάτι που σκιτσάρισε μέσα σε 50 δευτερόλεπτα». Το πιθανότερο είναι πάντως το πρώτο, όπως είπε η ερευνήτρια, η οποία παρουσίασε τα πορίσματα της ομάδας της σε διεθνές συνέδριο στη Βαρκελώνη αυτή την εβδομάδα (η μελέτη δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί σε επιστημονικό περιοδικό).

Ορισμένοι σύγχρονοι μηχανικοί έχουν δημιουργήσει ανάλογες γέφυρες, αλλά με σύγχρονα υλικά (χάλυβα και τσιμέντο), πράγμα που έκανε πολύ πιο εύκολο το έργο τους. Πριν 500 χρόνια, η γέφυρα στο Βόσπορο θα είχε χτισθεί με ξύλινες σκαλωσιές, οι οποίες όμως τελικά θα αφαιρούνταν και η λίθινη κατασκευή θα στηριζόταν μόνη της.

Πηγή

Manos Siganos

Recent Posts

15 Έξυπνα κόλπα για να βοηθήσετε κάποιον που αγαπάτε να κόψει το κάπνισμα

Η διακοπή του καπνίσματος είναι μια δύσκολη και προσωπική πρόκληση, αλλά η υποστήριξη από τα…

2 days ago

Πολυτελή σπίτια: Οι 5 νέες τάσεις που ξεχωρίζουν

Kάθε χρόνο, ο πήχης ανεβαίνει και υπάρχει μια νέα τάση που κυριαρχεί στους πιο ελίτ…

3 days ago

Πώς να Θυμάσαι τα Μαθήματα: Συμβουλές για Μαθητές και Φοιτητές

Η εκμάθηση και η απομνημόνευση των μαθημάτων είτε πρόκειται για τα μαθήματα της γεωγραφίας είτε…

1 week ago

3 Υγιεινές συνταγές για υπέροχο κυριακάτικο γεύμα

 Αν ψάχνετε για ένα ισορροπημένο και υγιεινό γεύμα που να ενθουσιάσει την οικογένεια ή τους…

1 week ago

Γλώσσα του σώματος: 7 πράγματα που δεν γνωρίζατε ότι αποκαλύπτει

Η γλώσσα του σώματος είναι ένας ισχυρός και ακατάπαυστος τρόπος επικοινωνίας, που πολλές φορές αποκαλύπτει…

1 week ago

Οι 9 λόγοι που είναι λάθος οι συγκρίσεις του εαυτό σου με τους άλλους

Οι συγκρίσεις με τους άλλους είναι μια από τις πιο συχνές συνήθειες που καταστρέφουν την…

1 week ago